Sommerlektyre - Bøker som inspirerer innen ledelse, innovasjon, markedsføring og filosofi.

 

Lange, varme sommerdager er perfekt for å la seg inspirerer og lade opp til høstens nye utfordringer. Bøker er en god kilde til akkurat dette.

En god bok gir så mye, den gir kunnskap, nye perspektiver, refleksjoner og idéer. Her er bøkene vi leser i sommer.

God sommer og god lesing:)

 
Thrillion dollar coach.jpg

Trillion Dollar Coach - Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg & Alan Eagle

Ikke la deg skremme av den uber-amerikanske tittelen, dette er en utrolig god bok for deg som er interessert i ledelse, coaching, hvordan bygge gode team og innovasjon.

Boken beskriver hvordan den tidligere Sillicon Valley coachen Bill Campbell hjalp store firmaer som blant annet Apple, Google og Facebook med å skape innovative team og kulturer.

Bill's passion for innovation and teamwork was a gift to Apple and the world. Trillion Dollar Coach has captured his tireless spirit so future generations can learn from one of our industry's greatest leaders. - Tim Cook, CEO APPLE

Du får gode prinsipper og praktiske verktøy som du kan ta med deg tilbake på jobb og som leder får du mange gode perspektiver som garantert vil føre til refleksjon rundt eget lederskap og hvordan bedriften din jobber med innovasjon.

Kjøp boken.

 
The war of art.jpg

The war of art - Steven Pressfield

Uansett om du jobber med et kreativt yrke eller ikke, er dette en bok du burde lese. Hvorfor? Fordi den handler om noe vi alle kjenner på - motstand.

Motstand til å gjøre jobben vi er betalt til å gjøre, motstand til å starte nye prosjekter, starte nye firmaer, motstand til å skrive den artikkelen og motstand til å utfylle ditt potensial. Det handler om å ikke la frykten ta overhånd men opparbeide seg mestringsstrategier for når motstanden prøver å ta grep over hva du ønsker å oppfylle eller utføre.

Kjenner du deg igjen? Da burde du lese denne, den gir deg garantert gode perspektiver og tankesett for hvordan du kan overvinne motstanden og skape bedre resultater.

Kjøp boken her.

 
This is marketing.jpg

This is marketing - Seth Godin

“You can´t be seen until you learn to see”

Dette er en av Seth Godin sine beste bøker spør du meg, den gir deg gode prinsipper om hvordan du må tenke for å nå kundene dine, hvordan du skal skille deg ut og skreddersy markedsføringen din.

Som Seth sier “People like us, do things like this.” Skal du bli lagt merke til må du finne din egen måte å gjøre markedsføringen din på. Det er sjanseløst å herme etter “naboen”. Denne boken gir deg de tankesettene og verktøyene du trenger for å starte på en spennende reise med å skille bedriften din fra andre.

Kjøp boken her.

 
Range.jpg

Range - David Epstein

I Range argumenterer David Epstein mot for tidlig spesialiering. Vi har alle hørt historien om Tiger Woods som spesialiserte seg fra han var bare 2 år gammel.

Det du ikke hører er historien om Rafael Nadal som ble aktivt holdt unna tennis fra moren som var tennistrener! Denne boken viser at de som bruker lengre tid på å utforske forskjellige disipliner gjør det langt bedre enn de som spesialiserer seg tidlig.

Det viser seg også at de bedriftene som har ansatte med veldig forskjellig bakgrunn og egenskaper er langt mer innovative enn de som har spesialister innenfor samme felt. En god bok som utfordrer deg til å tenke annerledes og se verdien av mangfold.

Kjøp boken her.

 
The daily stoic.jpg

The Daily Stoic - Ryan Holiday

Hver dag får du en liten smakebit på stoisistisk filosofi. Stoisimen er populær fordi den er handlekraftig.

Boken gir deg mange gode refleksjoner over prinsipper og verdier det er verdt å ta meg seg inn i hverdagen, som leder og når du jobber med å skape en fremtidsrettet bedrift.

Kjøp boken her.

 

Håper du fant noe som fenget, vi ønsker deg en fortsatt god sommer:)

-Benedicte