Brainstorming

 

Brainstorming - den kjedelige, overvurderte metoden som alle vet vil kaste bort dyrebar tid på jakten etter løsningen på problemet. Alle vet hvordan brainstorming fungerer, det er som å gå på sykkelen og tråkke unna. Sakte fremover. Eller?

alice-achterhof-LxIiJXmOv2k-unsplash.jpg

OK, vi spoler tilbake til 1940. Møt Alex F. Osborn. En legende innen kreativ tenking. Alex jobbet innen markedsføring og kjempet for å få maksimal kreativitet fra sine ansatte. Dette førte til at han begynte å teste nye veier som "gruppetenkning", som senere ble omdøpt til brainstorming i boken «How to Think Up» fra 1942. Alex fortsatte å utvikle brainstorming og skrev om det grunnleggende i boken «Your Creative Power» fra 1948. Her presenterte Alex sine regler for hvordan brainstorming utføres med mest effektivitet og kreativitet. La oss gå gjennom disse (71 år gamle!) Reglene i denne bloggen.

Reglene er enkle. Kom med så mange ideer du kan, det vil si kvantitet over kvalitet, ikke kritiser andre sine ideer, oppmuntre til sprø ideer og bygg videre og kombiner andre menneskers ideer. La oss gå over hvorfor disse ideene er så viktige.

1. Mengde vs. kvalitet

Ved å følge denne regelen øker sjansen for at vi finner den beste løsningen. Hvis vi i stedet går til kvalitative alternativer, blir vi lett stående fast og risikoen er stor for at alle i gruppen vil være demotiverte og føle seg mindre kreative enn de egentlig er. Tenk heller; kvantitet gir kvalitet. Forsøk å holde hver idé kort. Tenk raskt og reflekter etterpå. Se på kvantitet som divergent tenking og kvalitet som konvergent tenking. Divergent tenking gir oss flere muligheter å velge mellom når vi deretter konvergerer det på kvalitet.

Convergent:divergent.png

2. Ingen kritikk

En idédugnad er en perfekt mulighet til å få de ansatte til å føle seg mer involvert i beslutninger som skal tas. Det kan skape større interesse for ansatte i selskapet og oppmuntre dem til mer kreativ tenking totalt sett. Hvis vi tenker det motsatte, at personalet blir kritisert for forslagene sine, skremmer vi dem og sjansene for kreative løsninger reduseres radikalt. En god løsning her er å få en fasilitator til å skrive ned ALLE ideer. Hvis ikke alle regler er skrevet ned, bryter vi selve regelen.

3. Oppmuntre til sprø ideer

Et godt triks for å øke antall sprø ideer er å endre perspektiv. Her finnes det ingen begrensninger, sprø ideer kan åpne veier som raskere fører til den perfekte løsningen. Et annet triks er ønsketenkning, hva hvis…. Å starte det kreative tankesettet ditt på den måten endrer alt.

4. Bygg videre og kombiner andres ideer

Å jobbe sammen skaper synergier. Noen annens idé kan være din inspirasjon. Ta det og begynn på noe nytt, eller hvorfor ikke, bygg videre på andres idéer. Det er like verdifullt å kunne forbedre andres idé som å generere helt nye. Dette oppmuntrer også gruppen til å være mer gjennomsiktig og villig til å dele tanker seg imellom.

5. Timeboxing - sett en tid for hvor lenge du skal komme opp med ideer

Hjernen vår jobber bedre med å skape kvalitet og nye ideer når vi har litt tidspress på oss, fordi da rekker vi ikke å tenke ut logiske grunnen for hvorfor ideene som dukker opp ikke vil fungere. Sett klokken på for eksempel tre minutter og se hvor mange ideer du klarer å komme opp med. Vi kan garantere deg at det er flere enn om du setter klokken på 15 minutter.

Disse reglene er nærmest selvforklarende i ettertid. For å gjøre det lettere å følge reglene, foreslår vi at det velges en fasilitator for hver idédugnad. Fasilitatorens rolle er å sikre at reglene følges, at deltakerne blir påminnet om å fokusere på å lage ideer og ikke å ta beslutninger og sist, men ikke minst for å sikre at alle får sjansen til å dele og dele ideene sine.

Epoke møte bilde-7.jpg

For å øke sjansene for kreativ tenking allerede før økten, er et godt tips at fasilitatoren sammen med noen få andre definerer problemet som skal løses på forhånd og deretter deler dette med gruppen som senere vil være involvert i idédugnaden.

Under har vi listet opp noen av våre tips for hvordan du kan få mest mulig kreativitet ut av enkeltpersoner når du brainstormer:

Brainstorm først alene i en gruppe:

Forskning viser at vi er mer kreative hvis vi først tenker selv og så blir med i grupper og deler ideene våre. Husk; bygge videre og kombinere andres ideer.

6-3-5 metode:

Seks personer skriver ned tre ideer hver, så sender de sine tre ideer til personen til venstre og bygger videre på ideene fra personen til høyre. Dette gjentas fem ganger, det vil si til du kommer til det punktet at dine egne ideer har kommet tilbake. Dette er en god øvelse for mennesker som ikke er utadvendte på en naturlig måte. Denne metoden kan også kalles «brainwriting». Husk at det også er mulig å kjøre denne øvelsen i større grupper. Prøv å sende en idé bort til en annen i avdelingen din :)

Cyberstorming:

Med nettstorming er det ingen som trenger å vente på sin tur til å snakke. Det motvirker produksjonsblokkeringer i gruppen. Alle kan dele ideene sine på samme tid. Koble deg gjerne til den samme skjermen eller et delt google-dokument og fyll opp! Dette er en metode som passer alle, spesielt de som kanskje ikke tør å dele ideene sine vanligvis.

Denne lille raske guiden til idédugnad er bare ett av mange små verktøy du kan bruke på arbeidsplassen din. Test med kollegene og sammenlign med hvordan du har tenkt før.

Hvis du er ute etter flere lignende verktøy, kan du lese de tidligere blogginnleggene hvor du finner flere forskjellige metoder som vil hjelpe deg å bli kreativ.

For eksempel dette Utforsk ideene dine” - Hvordan bruke lateral tenkning og vertikal tenkning til å komme frem til bedre løsninger. Eller dette om “Survivorship bias”- Overser du viktige tilbakemeldinger fra kundene dine? Eller dette om verktøyet “Jobs to be done” - Hva er det kundene virkelig trenger og hva skal du dekke av deres behov?

Send oss gjerne en e-post hvis du vil brainstorme med oss i Epoke, eller hvis du trenger en ekstern fasilitator til din idéworkshop.

Lykke til med brainstormingen. :)

-Lars

Referanser:

Creative conspiracy - Leigh Thompson