Evaluer et marked på 5 minutter

 

Noen ganger er det kjekt å ha en rask metode for å evaluere et marked. Sitter du med mange idéer i hodet, kan dette være en fin måte filtrere ut hvilke idéer du kan teste ut.

I listen under kan du evaluere idéen din på en skala fra 1-10 for hvert punkt, der 1 er ekstremt uattraktivt og 10 er ekstremt attraktivt. Vær konservativ i graderingen. Og ett tips: unngå å bruke tallet 7. Det blir på en måte et jukse-nummer, som er “trygt” å velge. Ved å ikke bruke 7, presser du deg selv til å si om dette faktisk er 6 - ikke spesielt attraktivt, eller 8 - ganske attraktivt.

Det er viktig å tenke at ikke mer er nødvendigvis bedre enn mindre på hvert av punktene. Søk etter det som er attraktivt. Hvis en bedrift krever store investeringer kan dette være svært attraktivt for en bedrift som har kapital til å gjøre noe andre ikke kan, mens dette kan være svært uattraktivt for en bedrift med lav kapital.

  1. Hvor mye haster det?
    Hvor mye vil folk ha det nå, eller må de ha det nå?
    Bensin er noe folk plutselig haster å måtte kjøpe. Og når det haster, bryr du deg ikke om prisen. Se en film på Netflix haster svært lite, da du kan når som helst se det du vil.

  2. Markedsstørrelse
    Hvor mange personer er det som aktivt kjøper ting som dette?
    Markedet for kaffe er ekstremt stort, mens markedet for hjemme-kaffebrennere er heller lite.

  3. Prispotensial
    Hva er den høyeste prisen en kunde typisk vil bruke på en slik tjeneste eller produkt?
    En ispinne koster 20kr, mens en Lous Vuitton veske koster 15.000kr.

  4. Kost for å skaffe kunder
    Hvor lett er det å skaffe kunder? Hvor mye koster det? Hvor lang tid tar det?
    En drive-in langs motorveien bruker ikke mye penger på å hente nye kunder, mens en bedrift som baserer seg på oppdrag fra staten kan måtte bruke flere år på få en kontrakt.

  5. Kostnaden for å skape verdi
    Hvor mye koster det å lage produktet/tjenesten?
    En fil på nettet nesten gratis, lage et helt nytt produkt eller fabrikk koster millioner

  6. Unikhet
    Hvor unikt er ditt tilbud kontra konkurrentene sitt?
    Det er svært mange frisører i verden, mens det er svært få bedrifter som tilbyr privatreiser til verdensrommet.

  7. Hastighet til marked
    Hvor raskt kan du lage noe å selge?
    Du kan begynne å klippe gress samme dag som du har idéen. Starte et oljeservice-selskap kan ta flere år.

  8. Investeringer
    Hvor mye må du investere for å ha produkter å selge?
    For å ta gressklipping igjen, så trenger du kun en gressklipper. Det har de fleste råd til. Et oljeserviceselskap krever mange millioner for å starte.

  9. Mersalg-potensial
    Når du først har gjort et salg, har du noe mer du kan selge til denne kunden? 
    Barberhøvler trenger både nye blader og barberskum, mens en frisbee står kun alene.

  10. Gjentagende salg
    Etter at første salget er gjort, Hvor mye arbeid må du fortsette å legge inn for å selge?
    Business-consulting krever at du selger inn nye prosjekter hele tiden, mens en bok er skrevet én gang, og kan bli kopiert i det uendelige.

Summer opp scoren fra hvert punkt. Hvis scoren er under 50 er det helt klart ikke noe å satse på. Ligger idéen under 75-80 kan det være en mulighet, men den kan være ressurstung å få i gagn. Ligger den på over 80, har du en idé du fint kan gå videre med. (Kanskje du vil ta en 4 dagers sprint for å virkelig teste den ut)


Denne listen er hentet fra Josh Kaufmann sin bok “The Personal MBA”.

-Petter