Utforsk og definér nye ideer

 

Se for deg at du kjører en bil en regntung dag. På siden av veien står det tre mennesker; din beste venn, en gammel dame og din livs kjærlighet. Du har bare plass til én. Hva gjør du?

Du gir den gamle damen den ene plassen, gir nøklene til vennen din, og står igjen i regnet med din livs kjærlighet.

Dette “dilemmaet” viser hvordan man ofte tar ting for gitt. Man tenker gjerne “hvem skal jeg ta med”. Men hvem sier at du absolutt må bare ta med deg én person og kjøre videre? Det krever gjerne en bevissthet i beslutningsøyeblikket eller en trening i å kunne tenke i nye retninger for å komme opp med en lignende løsning på problemstillingen.

Gjennom hele skolegangen vår, blir vi opplært til å tenke logisk. Finne mønstre i det som er foran oss. Det er veldig sjelden vi utforsker det som er utenfor det temaet vi jobber med, om så bare for å generere idéer og se dem fra nye vinklinger. Når en hel befolkning tenker på samme måte, er det lett at vi også får de samme idéene. 

 Så hvordan skaper du helt nye idéer bevisst? Alle kan jo tilfeldigvis få en idé ramlende ned i hodet en dag, men hvordan kan du generere dem når du trenger dem?

 For å kunne komme opp med nye idéer holder det ikke bare å tenke logisk, eller fortsette videre i ett spor. Man bør bryte ut av dette sporet for å finne nye og bedre valg. Et rammeverk for å se på dette, er noe Edward de Bono kaller “Lateral Thinking”. Logisk tenkning, eller utforskning av det kjente, kaller han vertikal tenkning.

 Forskjellen på disse to tenkemåtene beskrives slik:

Vertikal tenking brukes for å grave et hull enda dypere. Lateral tenking brukes for å grave et hull et annet sted. Lateral tenkning brukes altså til å genere helt nye idéer og utforske nye områder mens vertikal tenkning brukes for å utforske de ideene du har allerede.

I praksis, hvordan genererer du idéer som er utenfor ditt vanlige område, og samtidig kan evaluere om dette faktisk er noe for din bedrift å teste ut?

Vi bruker her tre steg.

1.    Bruk Lateral Tenkning til å generere masse idéer. 

2.    Bruk Vertikal Tenkning på å utforske noen av idéene enda mer.

Sett idéene i kontekst med hva dere kan være best på.

 
Bilde1.png
 

Generer masse idéer

Søk etter alternativer. Det er en god øvelse å sette seg et visst antall alternativer man skal ha før man går videre, for eksempel 20 alternativer. Da stopper man ikke ved første og “beste” løsning, men utforsker enda flere alternativer. 

Restrukturer informasjon: Del opp de bitene med informasjon dere sitter på visuelt. Ta dem på Post-It lapper, og flytt dem rundt, og sett dem sammen på nye måter. Utfordre antakelser. Må det være slik? Må vi gjøre det på den måten? 

Still spørsmålet “hvorfor” 5 ganger på rad. Da nøster du godt opp i antakelser som du ikke visste du hadde.

Jeg anbefaler deg boken «Lateral Thinking» fra Edward de Bono. Gå igjennom øvelsene for Lateral Thinking, der får du et dypere innblikk i hva lateral tenkning inneholder og hvordan du kan bruke det.


Utforsk de beste idéene
Ta for deg det du ser på som de beste idéene eller alternativene fra steg 1. Bruk da "vanlig" logisk tenkning til å sette dette i kontekst med hvor dere er i dag, hva som kan gjøres annerledes, hvordan dere kan gjøre endringer i forretningsmodellen, hvordan dere kan lage bedre interne løsninger, utnytte ressurser bedre, og så videre.  

Tanken her er å gjøre om alternativer og idéer som kommer fra helt andre områder, om til noe som passer problemstillingen deres.


Er dette noe som passer oss?

Når du har generert masse idéer, så er det min oppgave å si at dere kan ikke gjøre alt. En stor feil mange bedrifter gjør, er å hoppe på alle idéer de kommer over som høres smarte ut. Men det er ikke alle idéer som passer for alle bedrifter, de beste bedriftene velger ut de ideene som de er best posisjonert til å gjennomføre.

I boken Good to Great av Jim Collins beskriver han “The Hedghod Concept”. Dette går på å forstå krysningen mellom tre elementer:


1. Hva du har en dyp lidenskap for

2. Hva du kan være den beste i verden på

3. Hva som best driver din økonomiske maskin


https://www.jimcollins.com/concepts/the-hedgehog-concept.html

Gode bedrifter er gjerne i én av disse sirklene, og sprer seg gjerne tynt utover i flere slike. De beste bedriftene er de som gjenkjenner krysningen av disse tre sirklene, og holder seg kun til dette. 

The Hedgehog Concept kommer fra de gamle grekerne som sa at “Reven vet mange ting, mens pinnsvinet (hedgehog) vet én ting." Samme hvor smart reven er, og prøver mange forskjellige taktikker for å spise pinnsvinet, blir den felt av pinnsvinets ene forsvar. Pinnsvinet vet hva den er best på, og utnytter dette til sin fordel. 


Jim Collins argument er at de beste bedriftene er de som er pinnsvin. Dataene kommer fra store organisasjoner, og de forteller ingenting om hvordan de ble store i første omgang. Vårt syn er at det tar mye prøving og feiling for å finne ut hva som skal til for å bli pinnsvin. Derfor anbefaler vi å utforske mange idéer først, før dere setter dere ned for å finne ut hva deres styrke er, og kan holde unna for konkurrenter ved å bli et pinnsvin.

Trenger dere hjelp til å skape nye ideer og forretningsmuligheter? Ta gjerne kontakt. :)

-Petter


REFERANSER:

Good to Great, Jim Collins 
Lateral Thinking, Edward de Bono
Smartcuts, Shane Snow

 
InnovasjonPetter Sjulstad